Třídní vzdělávací program - II. třída

Motto:

Proč pohádka? …. Protože sny a pohádky jsou to, co každý potřebuje.

 

Poznání prostředí, ochrana přírody a světa, prožitkové učení

Ohleduplnost a tolerance k ostatním

Hravost – radost ze života

Aktivní přístup k životu

Dovednost – rozvíjení schopností, zručnosti, nadání

Kamarádství – navazování a rozvíjení kladných vztahů

Asertivita – podceňování schopností prosadit svůj názor, myšlenky

 

 

 

 

 

Pravidla v II. třídě

(utvářená společně s dětmi)

  • MY!
  • Každý jsme jiný, ale dohromady kamarádi, kteří táhnou za jeden provaz
  • Těšíme se na každý den, co nového nám přinese
  • Naše ruce se mohou držet jiné ruky, hladit, malovat, tleskat, vyrábět…
  • Naše nohy mohou v herně a na zahradě běhat, tančit, skákat i dupat…
  • V komunitním kruhu má slovo kamarád, který má maskota
  • Když paní učitelka začne tleskat, ostatní se přidají, naváží oční kontakt s p. učitelkou a ztichnou, postupně utichne tleskot
  • Mluvíme hezká slova, nekřičíme
  • Po schodech chodíme pomalu a opatrně
  • Každá hračka má své místo, musíme je uklízet
  • Nerušíme kamarády, když odpočívají
  • Musíme se pořád vidět
  • Kluci musí chránit holky a holky mají přednost

 

 

 

 

 

Rituály

Rituály jsou velmi důležitou součástí našeho vzdělávacího programu. Děti se

díky nim naučí dennímu řádu a návaznosti na jednotlivé činnosti nenásilnou

formou, při které se zklidní a jsou připraveni na nová poznávání.

 

Rituál před jídlem:

             “Talířek je kulatý, polévka je horká. Ale já se nesplálím, do polévky foukám. Přeji dobré chutnání, děkujeme za přání a žádné povídání.“

             nebo

             Byla jedna sestřička  a ta měla bratříčka. U jednoho stolu, sedávali spolu. Za ruce se drželi, dobrou chuť si popřáli. Dobrou chuť.”

  • Děti stojí ve třídě na koberci v kroužku a drží se za ruce

 

 

Rituál před čtením pohádky:

“Ťuky, ťuky na vrátka, začíná nám pohádka. A ty, svíčko, posviť nám, ke všem našim pohádkám. Pohádko, pohádko, přileť k nám, já už tě pohádko, poslouchám.”

  • Děti jsou již ve svých postýlkách a těší se na pohádku. Paní učitelka zapálí svíčku, která je v lampičce, nebo rozsvítí lampičku stojící na piánu.

 

Rituál před usnutím:

Pod kopečkem u splávku, ovečky jdou přes lávku. Přejde jedna, druhá, třetí, brouček přes palouček letí. Čtvrtá žene k čelu vánek, pátá tahá za copánek, šestá tvoje oči klíží, sedmá hlásí sen se blíží.”

  • Vybrané dítě po pohádce sfoukne svíčku a děti se ukládají k odpočinku

 

   Svolání do komuntního kruhu:

„Chytneme se za ruce, uděláme kruh. Je to přeci jenom fajn, nikdo není sám. Co dělají rádi, dobří kamarádi....“

 

„Velké kolo uděláme, protože se rádi máme. Ať jsi holka nebo kluk, udělej tu s námi kruh. Zatleskej, zadupej, kamarádu ruku dej.“

 

 

 

Rituály v komunitním kruhu:

“Dobré ráno, dobrý den, ať dnes máme krásný den. Ruce máme na tleskání, nohy máme na běhání. Dobré ráno, dobrý den, dneska zlobit nebudem.”

 

Kamarád, kamarád, je ten koho mám rád. Pomůžu mu, poradím, po vláskách ho pohladím.”

 

 

 

„Dobrý den, všechny děti sem. Kdo je z dětí dneska tady, zazpívá si s chutí s námi. Dobrý den Slunce, dobrý den nebe. Dobrý den Země, dobrý den kameny, rostliny a stromy. Dobrý den zvířátka ušatý, beránci rohatý a ptáci co v povětří létáte a rybky, co ve vodách plavete. A děláte malé vlny a velké vlny. Dobrý den ty, dobrý den já. A kdo tady s námi není, tomu pošlem pozdravení. Dobrý den, ať máme krásný den.

 

  • Vybraným rituálem se děti zdraví každé ráno v kruhu, kde se držíme za ruce. Poté děti sdělují své zážitky a dojmy nebo prostě jen cokoli, co chtějí ostatním říci. Posílají si maskota “Sluníčko”, kdo ho drží, má slovo.

 

Rituál při uklízení hraček:

“Ve školce ať máme čisto, každá hračká má své místo, my to všechno dobře víme, po hraní si uklidíme.”

 

“Zvoní, zvoní zvonek malý, abychom si už dohráli. Ranní hry už skončíme, hračky pěkně sklidíme. Zvoní, zvoní zvonec, že už je hrám konec.”

Cinkáme na zvoneček.

 

Rituál před mytím rukou a čištěním zoubků:

“To jsou prsty, to jsou dlaně, mýdlo s vodou patří na ně. A po mýdle dobré jídlo a po jídle zase mýdlo.”

 

“Všechny děti dobře znají, jak se zoubky čistit mají. Na kartáček pastu dáme a zoubečky polechtáme.”

 

“Kde je špína zabydlená, tam jsou take bacily, ručičky si namydlíme, zvládneme to za chvíli. Pak je vodou opláchneme, děláme to pro zdraví, kdo si ruce neumývá, ten to rychle napraví.”

 

“Kamarádi všichni sem, ručičky si umyjem. Vodu mýdlo na ně dame a básničkou začínáme. Melou melou dva mlýnky z mýdla budou bublinky. Jak udělám hrabičky, propletu si prstíčky. Houpy hou, houpy hou z jedné strany na druhou. Ukaž nehty ne a ne mám je pěkně schované. Válím válím váleček, umyju si paleček. Vaří myška kašičku, pošimrám si dlaničku. Opláchneme, osušíme, jak mýt ruce teď už víme, takhle nás to baví, a budeme zdraví.”

 

Rituál na zklidnění:

 

“Zamykám, zamykám pusinku na kouzelný klíč, zahodíme klíč, a povídání už je pryč.”

 

“Myši chodí tuze tiše, mají tlpaky jako z plyše. Tiše, myši, ši, ši, ši – ať vás kočky neslyší.”