Téma: Knížka je kamarád (15.-19.3.)

Dopis pro děti

Dobrý den děti

   Zdravím vás z naší smutné „Dřevěnky“. Je tu ticho a prázdno, ale určitě se brzo zase sejdeme a bude veselo. Zatím si zkusíme povídat a hrát na dálku. Některé věci znáte, tak je můžete vyzkoušet i doma a poslat nám třeba fotku.

  Tak o čem si budeme tenhle týden povídat?

Bylo to jednoduché, že? Samozřejmě o knížkách.  O tom, jak se knížka narodí – cesta od stromu, až k papíru. O panu spisovateli, který ji napíše a panu malíři, který ji nakreslí, o tom, kdo ji bude číst a spoustě dalších věcí.

Můžete si k tomu zahrát hry, zazpívat legrační písničku, pohrát si s papírem a mnoho dalších věcí. Pár nápadů jsem vám poslala, určitě vám je rodiče přečtou a pohrají si s vámi. Budu se těšit na vaše splněné úkoly, obrázky nebo fotky

Zdraví vás vaše paní učitelka                  

 

Co si procvičíme k tématu

„Knížka je kamarád“

 

1.Hra :Roste, roste, strom…. rozlišujeme materiály, ze kterých jsou vyrobeny předměty formou hry “Roste, roste, strom, praštil do něj hrom, chytněte se dřeva, kovu, skla, atd.

 ( můžete využít různé obměny – chytněte se něčeho červeného – barvy, chytněte se něčeho malého, hladkého, studeného, atd.).  Můžete hrát i venku, nebo na zahradě – pak jsou varianty typu – chytněte se stromu, plotu, atd. Složitější varianta např. břízy, jabloně rybízového keře atd.

Na pracovním listu vyhledáme a vybarvíme, co je DŘEVĚNÉ

 

2.Co vyprávěl list papíru…. Cvičíme s listem papíru – na co se může proměnit? – klobouk, rukavice, vousy – uplatníme dětskou fantazii, využijeme k procvičení motoriky.

Jaký je papír? – vlastnosti – používání příd. jmen (měkký, bílý, zmačkaný), pokus – co můžeme s papírem udělat? – trhání, mačkání překládání, skládání na sebe, vedle sebe, vytváření cestiček, obrázků, prostorových útvarů z listů papíru.

 

  1. Narodila se knížka… Seznámení s knihou, se zacházením s knihami – co knížkám vadí?

Prohlížení knížek – o čem asi je? Porovnáváme knihy – velká x malá, silná x slabá atd.

Hrajeme si na spisovatele – rozhovor – kdo je to spisovatel? Co dělá?

Sluchová hra – reakce na chybu v textu – „popletená“ pohádka – např. O Karkulce – „Byla jednou jedna babička a té se říkalo modrá Karkulka…“ 

děti reagují ťuknutím tužkou do stolu na chybu.

 

  1. Moje oblíbená knížka….. .

Hra „na psaní“ – grafomotorické cvičení, ne písmo jako takové, ale prvky – horní, dolní oblouk, vlnovka, atd.( pracovní list)

Nedokončená pohádka – jak to dopadlo? Co se mohlo stát? Vymyslete konec pohádky a napište ho s dětmi

 

  1. V království písmen…. Poznáváme písmena začátku slova – hra „Letí ptáček letí a ptá se našich dětí – milé děti, co tu je, co se na K, L, M, atd. jmenuje?“

Můžete písmena modelovat – vymodeluji své písmeno, z modelíny, ze slaného těsta, z kynutého těsta.

Vyzdobím „své“ písmeno – viz námět na obrázku, ale fantazii se meze nekladou – můžete si vymyslet úplně jinou techniku

 

  1. Práce s knihou – knížka, kterou čtete před spaním, kterou mají děti rády. Děti nakreslí obrázek – ke knize

V příloze připomínám dětem jejich oblíbenou doplňovací básničku – přečtěte začátek věty a děti doplňují slovo na konci ( básnička je z knihy „Padla Madla do říkadla“) procvičujeme rýmování a k tomu můžete využít i písničku „Prší, prší jen se leje“ s obměnou – Prší, prší, jen se leje, kdo se děti v dešti směje? Např. - Směje se

hříbeček, že mu zmoknul klobouček…

 

  1. Společně si můžete zahrát na „Cestu do knihovny“ – stačí kostka, figurky a hurá na to!

 

 

  1. Poslední aktivita je „na ven“ – u naší školky máme venku také knížky (dřevěná socha), pokud půjdete kolem – spočítejte s dětmi, kolik knížek tam je. Samozřejmě vy, kteří nejste z Dačic sem kvůli tomu speciálně jezdit nemusíte. Jen se zkuste dětí zeptat, jestli vědí, kde ty knížky jsou.

 

Přeji vám všem hezky strávený čas s knížkami.

 

Video: Čteme spolu

Video: Pojízdná Knihovna