Můj den!

Projekt: Můj den – Oslava narozenin v mateřské škole

Cílová skupina: Děti ve věku 2–4 roky

Délka projektu: 1 den

Cíle projektu:

1. Podpora individuality a seberealizace: Oslavenec si sám vybírá, co se během jeho dne bude dělat. Tím se dítě cítí jedinečné a důležité.

2. Prožitek nad hmotnými dary: Oslava je zaměřena na zážitky a aktivity dle přání dítěte, čímž se podporuje prožívání okamžiku.

3. Spolupráce s rodiči: Rodiče pomáhají s přípravou a realizací dne, což přispívá k rodinnému zapojení a příjemné atmosféře.

4. Podpora empatie a spolupráce: Ostatní děti se účastní aktivit organizovaných oslavencem, čímž se učí respektovat přání ostatních.

5. Zdravější oslavy: Oslavy se zaměřují na zdravé alternativy namísto sladkostí, podporují zdravé návyky a dávají prostor pro tvořivé aktivity.

Hlavní téma projektu:

Projekt 'Můj den' je zaměřený na oslavy narozenin, kde hlavní roli hraje oslavenec. Dítě si samo vybírá aktivity a průběh dne, například balonkovou párty, piknik, diskotéku nebo hry. Tento přístup podporuje individuální přání dítěte a umožňuje mu prožít den podle jeho představ, což zároveň posiluje pocit sounáležitosti ve skupině.

Realizace projektu:

1. Příprava oslavy:

Rodiče jsou požádáni o spolupráci při přípravě potřebných materiálů. Mohou přinést zdravé občerstvení dle přání oslavence, případně pomoci s dekoracemi nebo aktivitami. Například pokud dítě chce balonkovou párty, rodiče mohou přinést balonky nebo připravit prostor na diskotéku.

2. Průběh narozeninového dne:

• Ráno: Oslavenec je přivítán jako hlavní postava dne, ostatní děti ho oslavují například zpěvem nebo hrou na přání. Oslavenec si může vybrat narozeninovou korunu nebo jiný symbolický prvek.

• Hlavní program: Dítě si vybírá, jaké aktivity se budou konat. Může to být balonková párty, tanec, piknik venku nebo tvoření. Děti se do aktivit zapojují společně a respektují přání oslavence.

• Společné občerstvení: Namísto sladkostí je připraveno zdravé občerstvení. Rodiče mohou přinést například ovoce, zeleninové tyčinky nebo zdravé sušenky. Děti si také mohou připravit vlastní svačinu, například vytvořit ovocné špízy.

3. Závěr dne:

Oslava končí společnou reflexí. Děti i oslavenec sdílejí své pocity a zážitky. Společná fotografie nebo jiný výtvor (např. malovaný obrázek) slouží jako připomínka tohoto dne.

Výstupy:

• Děti si odnesou pozitivní zážitky z oslav, které respektují přání jednotlivce a posilují spolupráci.

• Oslavenec se cítí výjimečně a důležitě, když má možnost ovlivnit průběh celého dne.

• Ostatní děti se učí empatii a respektu k přáním druhých.

Role pedagoga:

Pedagog podporuje oslavenec při jeho výběru aktivit, organizuje průběh dne a dohlíží na to, aby byl program plynulý a všechny děti se mohly zapojit. Pedagog také komunikuje s rodiči a zajišťuje spolupráci s nimi při přípravě oslavy.

Hodnocení projektu:

Reflexe dne probíhá jak u dětí, tak i s rodiči, kteří poskytují zpětnou vazbu na průběh a přípravu oslavy. Důraz je kladen na prožitky dětí, jejich aktivní zapojení a to, jak si oslavenec den užil.

Soubory třídního projektu